تیزر چیست؟
تیزر یک روش کاملا حرفهای برای ارائه آگهی اعم از تلویزیونی، رادیویی، رسانه محیطی و چاپی میباشد. تیزر تبلیغاتی به رفتاری گفته میشود که با کامل نشان دادن و یا کاملا نگفتن حرفی در فرد مقابل کنجکاوی ایجاد کند و او را به فکر فرو ببرد.
تیزر های تبلیغاتی باید چه ویژگیهایی داشته باشند؟
امروزه تیزرهای خلاقانه و حرفهای تبدیل به عاملی تأثیرگذار در جذب مشتری و تأثیرگذاری بر مردم شدهاند. شما به عنوان مدیر یک مجموعه باید بدانید که امروزه در بازارها رقابت بسیار شدیدی وجود دارد که در آن تنها برندی موفق خواهد بود که بتواند بهتر از سایر مجموعهها پیام خود را از طریق تبلیغات به مخاطبین انتقال دهد.
هر تیزر تبلیغاتی باید مخاطب خود را بشناسد؛ یعنی شما باید بدانید که برای کدام قشر از جامعه تبلیغ میکنید. برای مثال اگر بخواهید برای نوجوانان تبلیغ کنید باید قالب تیزر با افکار و علایق آنان همخوانی داشته باشد.
باید به این نکته توجه داشته باشیم که یک تیزر از نظر استراتژی باید بینقص باشد و دارای مفهومی خلاقانه باشد و همچنین بطور کاملا صحیح و اصولی اجرا شود.
ویژگیهای تیزر تبلیغاتی:
- استفاده از ایدههای خلاقانه و مفهومی
- استفاده از جذابیتهای بصری
- استفاده از سرعت مناسب جهت انتقال پیام
- ساخت تیزر بر اساس نیاز مخاطبین نه بر اساس سلیقه کارفرما (مخاطب محو)
انواع تیزرهای تبلیغاتی:
تیزرهای انیمیشن: این نوع تیزرها امروزه برای تبلیغات مشاغل بسیار مورد توجه قرار میگیرند.
تیزرهای رئال: این نوع تیزرها كه به صورت يك تبليغ تلويزيونی و واقعی میباشند به معرفی محصولی به صورت واقعی میپردازند .
تيزرهای رئال انيميشن: به دستهای از تیزرها گفته میشود که تلفیقی از واقعیت و انیمیشن میباشند؛ یعنی هم از انیمیشن و هم از یک موضوع واقعی در کنار یکدیگر استاده میشود.
مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی :
- توافق در مورد فیلمنامه با سفارشدهنده
- انتخاب شرکت سازنده
- توافق در مورد هزینه ساخت تیزر
- انتخاب بازیگران (در تیزرهای رئال)
- تهیه موسیقی (باید توجه داشت که موسیقی توسط یک آهنگساز حرفهای ساخته شود)
- تولید، در این بخش باید کارگردان و عناصر ضروری مشخص شوند.
- فیلمبرداری که شامل دو بخش میشود که عبارت است از اجاره استودیو فیلم یا مکانی مناسب برای فیلمبرداری و دیگری تشکیل یک گروه حرفهای فیلمسازی. (در تیزرهای رئال)
- تهیه افکتهای صدا و دیگر افکتهای مورد نیاز.
- صداگذاری
- تدوین که مرحله نهایی کار است و در این مرحله تمامی اجزا تیزر در کنار هم قرار میگیرند.