logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890

هویت برند مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک شرکت در ظاهر محصولش قرار می‌دهد و به واسطه این ویژگی‌ها می‌خواهد پیامی را به مشتری منتقل کند. این ویژگی‌های ظاهری که می‌گوییم شامل نام برند، لوگو، شعار برند، رنگ‌ها و … است. البته اشتباه نکنید هویت برند کاملا از تصویر برند و برندینگ جداست و گاهی ممکن است به اشتباه به جای هم استفاده شوند. تصویر برند مجموعه‌ای از ویژگی‌های خلاقانه برند است که مزیت رقابتی او محسوب می‌شوند در حالی هویت برند به ارتباط عاطفی و صمیمیت عمیق بین برند و مشتری ختم می‌شود و باعث می‌شود مشتری آنقدر احساس وفاداری به برند مورد نظر کند که محصولاتش را به همه ترجیح بدهد.

هویت برند در واقع المان‌هایی است که باعث می‌شود برند شما از لحاظ بصری و پیامی در ذهن مشتری نهادینه بشود. مثلا در مورد افراد فرض کنید یک نوجوان می‌خواهد در چشم بقیه یک فرد به اصطلاح «با حال» به نظر برسد. برای اینکه خودش را با این ویژگی به بقیه بشناساند نوع لباس‌هایش را تغییر می‌دهد و نحوه صحبت کردنش را هم تغییر می‌دهد و طوری رفتار می‌کند که در چشم بقیه سرگرم کننده به نظر برسد مثلا جُک‌های مخصوص خودش را می‌گوید یا لحن صحبتش را خاص می‌کند. در واقع شما هر طور که بخواهید برندتان را بشناسانید باید مثل این نوجوان ظاهر و شعارتان را خاص کنید و برندتان را طوری بسازید که مشتری همیشه با همان ویژگی ها شما را شناسایی کند.

 

هدف از هویت برند چیست؟

 

هدف اصلی هویت برند ایجاد خط مشی واحد و سازگاری است. به این معنا که این پیام باید در همه محصولات یک برند دیده شود و همه با هم سازگار باشند. فرقی نمی‌کند این محصول وسیله باشد و یا حتی فرد باشد. مهم این است که همه محصولات بتوانند یک فرهنگ سازمانی خاص را به مشتری منتقل کنند.

 

 

چگونه هویت برند قدرتمند برای برندمان بسازیم؟

 

ابتدا خودتان را بشناسید؛ قبل از اینکه راجع به کارهایی که باید برای ساخت و طراحی هویت برند انجام بدهید بپردازیم ابتدا باید یک سوال اساسی و حیاتی را جواب بدهید. «به عنوان یک برند من کیستم؟ »

 

 

به عنوان یک برند من کیستم؟

 

اینکه جواب این سوال کلی را پیدا کنید نیازمند این هست که چند سوال دیگر از خودتان بپرسید:

  • ماموریت برند من چیست؟ (ماموریت برند یعنی اساسا برای چه این برند را ساخته‌اید و هدفتان چیست؟)
  • ارزش ها و اعتقادت شما به عنوان یک برند چیست؟
  • شخصیت برندتان را چطور تعریف می‌کنید؟ (اگر برندتان یک انسان بود چطور شخصیت و ویژگی‌هایی داشت؟)
  • ویژگی منحصر به فرد شما چیست؟ (در واقع مزیت رقابتی و خصوصیتی که شما را از برندهای مشابه خودتان متمایز می‌کند چیست؟)
  • شعار برندتان چیست؟ (اگر برندتان یک انسان بود چطور با دیگران ارتباط برقرار می‌کرد؟)

پرسش‌هایی که در بالا آمد فاکتورهای اساسی برندتان را مشخص می‌کند و باعث می‌شود دید و درک شفاف‌تری نسبت به برندتان پیدا کنید. اگر جواب دادن به سوالات بالا کمی برای تان سخت بود می‌توانید از سوالات ساده‌تری مثل زیر استفاده کنید تا سریع‌تر به جواب برسید:

  • چرا این کسب و کار را شروع کردید؟
  • به چه چیزهایی بیشتر بها می‌دهید؟
  • چه کاری را بهتر از بقیه رقبایتان انجام می‌دهید؟
  • چه چیزی شما را خاص می‌کند؟
  • اگر بخواهید برندتان را در سه کلمه خلاصه کنید آن سه کلمه چه هستند؟
  • سه کلمه ای که دوست دارید مشتری با آنها شما را بشناسد را نام ببرید؟

حالا که پاسخ سوالات بالا را دادید وقت آن است که برندتان را وارد زندگی واقعی کنید و به مشتریان‌تان نشان بدهید که واقعا که هستید.

 

 

داستان برند شما چیست؟

 

آیا مخاطبان کسب و کار شما داستان برندتان را می‌دانند؟ آیا می‌دانید چگونه باید داستان سرایی برند را انجام دهید؟

 

 

طراحی هویت برند

 

طراحی را می‌توان خمیر مایه و ستون هویت برند به حساب آورد. طراحی هویت برند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در درک مشتری از برند شما دارد یعنی دقیقا المان‌های طراحی محصول در اینکه مشتری چطور آن را شناسایی می‌کند بسیار موثر است. المان‌هایی مثل لوگو، بسته‌بندی محصول، چیدمان و ظاهر وب‌سایت‌تان، نحوه چیدمان پست‌های شبکه‌های اجتماعی، کارت ویزیت و حتی یونیفرم‌هایی که کارمندان شما می‌پوشند همگی جزو دیزاین‌های هویت برند به شمار می‌روند که در ایجاد حس شناسایی برند توسط مشتری نقش بسیار مهمی دارند.

 

 

بخش‌های مهم در طراحی هویت برند

 

لوگو: طراحی لوگو در هویت برند نقش سنگ بنا را ایفا می‌کند و بسیار مهم است. وقتی با طراحتان در مورد دیزاین لوگو مشورت می‌کنید حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • به طور شفاف بیان‌کننده ارزش‌های برند شما باشد.
  • از لحاظ بصری جذاب باشد؛ ساده، تمیز باشد و بیش از حد بزرگ نباشد.
  • کلاسیک باشد و طبق مد پیش نرود. (‌اگر طبق مد پیش بروید احتمالا بعد از ۶ ماه قدیمی به نظر می‌آیید)
  • مطابق با استانداردهای صنعتتان باشد.
  • تاثیر طولانی مدت روی مشتری‌هایتان بگذارد.

نکته: حتما با طراحتان مشورت کنید و از او بخواهید لوگو شما را در اندازه‌های مختلف و یا فرم‌های مختلف مثلا رنگی، سیاه سفید و … طراحی کند تا مطابق با نیازتان بتوانید از آن استفاده کنید.

 

 

جمع بندی

هویت برند دقیقا آن معنا و مفهومی است که شما را از رقبایتان متمایز می‌کند و باعث می‌شود در چشم مشتری خاص‌تر دیده بشوید و دارای شخصیت منحصر به فرد باشید. اگر می‌خواهید برندتان یادآور ویژگی‌های مثبت باشد باید هویت برندتان را اصولی بسازید و تمام ویژگی‌هایی که می‌خواهید با آن در چشم مشتری دیده شوید در محصول بازتاب بدهید. هویت برندتان را طوری طراحی کنید که مشتری شما را به عنوان یک مفهوم بشناسد نه صرفا یک کالای فیزیکی.

طرحان
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
ایمیل
Website

نیاز به راهنمایی دارید ؟